PODJAZD DO GARAŻU – JAK I Z CZEGO GO WYKONAĆ?

Solidny podjazd do garażu to nie tylko komfortowe i praktyczne rozwiązanie, ale także ozdoba domu. Warto zatem zadbać o to, by nawierzchnia podjazdu była trwała i estetyczna zarazem. Dlatego podjazd trzeba dokładnie zaplanować, dobrać odpowiedni materiał do jego budowy i właściwie wykonać konstrukcję.

Trwały i elegancki podjazd do garażu to jeden z ważniejszych elementów posesji. Nie można o nim zapomnieć i odpowiednio zadbać tylko o podjazd do domu. Oczywiście wykonanie opisywanego elementu ma sens tylko wtedy, gdy zaplanowaliśmy na posesji garaż. Wykonanie podjazdu nie jest bardzo trudne, ale jeśli nie mamy w tym żadnego doświadczenia, najlepiej znaleźć dobrych wykonawców. Gdy praca nad podjazdem zostanie właściwie wykonana, będziemy mogli komfortowo dojeżdżać do miejsca postojowego na naszej posesji. To ma szczególne znaczenie w czasie jesiennych deszczów lub zimowych roztopów, gdy ziemia mocno namaka i samochód może łatwo w niej ugrzęznąć. Solidny podjazd o twardej nawierzchni pozwoli uniknąć takich niespodzianek.

Wjazd do garażu – jak zaplanować?

Przestrzeń wokół domu nie może być przypadkowo urządzona, ponieważ posesja straci na estetyce i przestanie być funkcjonalna. Planowanie jest niezwykle ważne zarówno wtedy, gdy mamy wykonać wjazd do domu, jak i w przypadku powierzchni i kształtu podjazdu. Bez względu na nawierzchnię podjazd powinien pasować do ścieżek i chodników biegnących przez posesję, a także do budynków i ogrodu. W ten sposób uzyskamy pełną harmonię i wszystkie elementy domu będą do siebie idealnie pasowały. Możemy skorzystać z usług architekta krajobrazu lub wesprzeć specjalnym programem do aranżacji przestrzeni. Tego typu aplikacje można znaleźć w Internecie np. wizualizer Bruk-Bet dostępy zarówno na komputery stacjonarne i na tel. komórkowe.

Planując podjazd, trzeba zwrócić szczególną uwagę na jego powierzchnię. Nie może być ona zbyt duża, trzeba uważać, żeby podjazd nie zdominował całej posesji. Z drugiej strony powierzchnia nie może być zbyt mała. Szerokość podjazdu nie powinna być mniejsza niż 3 m, a jego długość może wynosić co najmniej 6 m. Nie należy zapomnieć również o odpowiedniej grubości podjazdu – dla samochodów osobowych to co najmniej 6 cm, a dla ciężarowych – minimum 8 cm. Należy także zaprojektować podjazd do garażu ze spadkiem – nachylenie wzdłużne 3-4 st., a poprzeczne – 1 st. Dzięki temu unikniemy zalegającej na podjeździe wody. Warto pamiętać o tych wymiarach. Nie bez znaczenia jest także kształt podjazdu. Lepiej unikać łuków i zaokrągleń, ponieważ są czasochłonne i zwiększają zużycie materiałów, a tym samym podnoszą koszty wykonania podjazdu. Im prostszy kształt, tym szybciej i taniej można go wykonać. Do tego warto zwrócić uwagę na kolorystykę podjazdu i dobrać ją do otoczenia domu.

Z jakiego materiału wykonać podjazd?

Jedną z kluczowych kwestii jest wybór odpowiedniego materiału, z którego można wykonać podjazd. Do wyboru jest wiele różnych opcji. Nie można ukrywać, że wybór wariantu wykonania zależy nie tylko od indywidualnych upodobań, ale i od budżetu, jaki możemy przeznaczyć na podjazd. Nie warto jednak na nim oszczędzać, bo niska jakość materiału czy złe wykonanie będą się potem na nas mściły. W wielu przypadkach, szczególnie tam, gdzie jest problem z nadmiarem wody, warto postawić na odwodnienia liniowe. Poniżej zamieszczamy praktyczne informacje i porady na temat różnych wariantów wykonania podjazdu, który będzie służył przez wiele lat bez uszkodzeń.

Kostka brukowa na podjazd

Wiele osób decyduje się na podjazd z kostki brukowej. Nie ma w tym żadnego przypadku. Kostka brukowa na podjazd sprawdza się doskonale. Taki materiał łatwo się układa, strukturę można ułożyć nawet samodzielnie. Należy jednak użyć kostek wysokiej jakości – najlepiej taką z ochroną nawierzchni już na etapie produkcji. Kostka brukowa dobrze sprawdza się na podjazd również dlatego, że charakteryzuje się bardzo dobrą odpornością na ścieranie, jest mrozoodporna i nie ulega korozji pod wpływem deszczu czy śniegu. A do tego to stosunkowo ekonomiczne rozwiązanie. Ponadto można mieszać wzory i kolory kostki, uzyskując w ten sposób niebanalne i oryginalne kompozycje.

Betonowy podjazd do garażu

W ostatnich latach coraz popularniejsze w aranżacji są rozwiązania minimalistyczne. W ten trend doskonale wpisują się płyty betonowe na podjazd. Wykorzystanie betonu ma wiele dobrych aspektów. Rozmiar takich płyt jest dość duży od 30×20 do nawet płyt o wymiarach 100×100 cm. Mogą to być zarówno kwadraty, jak i prostokąty. Szybko się je układa, a do tego są dostępne w różnych tonacjach kolorystycznych. Nie trzeba stawiać tylko na szarość. Taka kostka betonowa jest bowiem dostępna w różnych wariantach, np. nawierzchnia metaliczna, wielokolorowe melanże kolorystyczne itd. Płyty betonowe są do tego łatwe do odśnieżania. Do tego Bruk-Bet proponuje wersje pokryte specjalną powierzchnią (Perlon Lamino), która gwarantuje wysoką trwałość i skuteczne zabezpieczenie płyt bez konieczności ich pielęgnacji czy renowacji. Nie można także zapomnieć, że wykonanie podjazdu do garażu z płyt betonowych jest oryginalnym pomysłem i pozwoli wyróżnić naszą posesję wśród innych w sąsiedztwie.

Inny materiał

Powierzchnię utwardzaną wokół domu i podjazdy można wykonywać także z innych materiałów. Warto wziąć pod uwagę na przykład podjazd z kruszywa. Często wykonuje się go w takiej formie, materiałem wypełnia się panele z PVC. Nasypanie do wnętrza tłucznia sprawia, że panele stają się trwałe i odporne na duże obciążenia, oraz na najtrudniejsze warunki atmosferyczne. Tłuczeń w PVC może wyglądać bardzo efektownie na nawierzchni podjazdu.

Inny wariant z kruszywem to wykorzystanie płyt ażurowych z betonu zamiast paneli PVC. To uniwersalne i trwałe rozwiązanie, wytrzymujące największe obciążenia. Takie płyty są dostępne w różnych kształtach i kolorach. Ich grubość nie może być mniejsza niż 10 cm. Ciekawym rozwiązaniem jest także podjazd z kamienia naturalnego wykonywanego z takich twardych skał jak granit czy bazalt. Niestety, to materiał delikatniejszy niż wcześniej wymienione, ale za to bardzo atrakcyjny pod względem wizualnym. Innym często stosowanym materiałem jest żwir. To tani materiał, ale taka nawierzchnia jest podatna na wypłukiwanie przez wodę. Do tego jazda po żwirze nie jest komfortowa.

Jak zrobić podjazd do garażu z płyt brukowych?

Sposób wykonania podjazdu do garażu zależy od tego, jaki przygotowaliśmy projekt i jaki materiał chcemy wykorzystać. To wpłynie oczywiście na koszt prac. Jak zrobić podjazd z płyt wielkoformatowych. Dla płyt wielkoformatowych obowiązują identyczne zasady projektowania podbudowy, jak dla kostek brukowych. Zaleca się jednak, aby warstwę nośną ukształtować szczególnie sztywno, tzn. w sposób utrudniający odkształcenie. Przygotowanie warstw podbudowy pod płyty brukowe rozpoczyna się od wykonania wykopu w gruncie na głębokość ok. 50 cm. W zależności od przewidywanych obciążeń nawierzchni, należy przygotować podbudowę grubości 35-50 cm. W trakcie układania warstw podbudowy wykonywane są zabudowy krawężników, obrzeży oraz odwodnień liniowych na fundamencie betonowym z podparciem od tyłu. Płyty brukowe wielkoformatowe układa się na podsypce zagęszczonej mechanicznie, której  warstwa nośna powinna być dokładnie wyrównana i możliwie cienka  o grubości 2-4 cm (średnio 3 cm) w stanie zagęszczonym. Standardowo należy przewidzieć spadki 2% dla powierzchniowego odprowadzenia wody opadowej. Podsypkę pod płyty wielkoformatowe należy wykonać z maksymalnie 1-2 mm naddatkiem ponad projektowany poziom ułożenia płyt, ze względu na duży opór powierzchniowy elementów przy ubijaniu ręcznym lub mechanicznym.

Płyty wielkoformatowe powinny być układane ze względu na duży ciężar urządzeniami podciśnieniowymi dostosowanymi do ich ciężaru. Zaleca się zastosowanie specjalistycznych chwytaków podciśnieniowych do układania ręcznego lub zamocowanych do minikoparki. Płyty wielkoformatowe oraz kostki brukowe nie powinny być układane na styk ze względu na konieczność dokładnego wypełnienia stosunkowo wąskich szczelin z zazębiającymi się dystansami. Przy układaniu płyt dla uzyskania równej szerokości spoin zaleca się stosowanie uchwytów dystansowych o odpowiedniej grubości. Po ułożeniu płyt należy wyrównać układ linii spoin, a następnie zasypać fugi Granofugą 0,25-3 mm lub suchym piaskiem płukanym. Ubijanie i wyrównywanie płyt brukowych wielkoformatowych powinno być wykonywane za pomocą płyt wibracyjnych. Najpierw należy usunąć nadmiar materiału do wypełniania fug. W szczególności powierzchnie płyt i kostek z ochroną Perlon muszą być bezwzględnie oczyszczone z piasku i pyłu. Do płyt wielkoformatowych grubości 8 cm należy stosować zagęszczarki o ciężarze roboczym do 100 kg, dla grubości 12 cm do 250 kg, a dla 16 cm do 350 kg.

Jak dbać o podjazd do garażu?

Elegancki i trwały podjazd ozdabia dom. Warto jednak o taki podjazd dbać, żeby korzystanie z niego było komfortowe przez długie lata. Postępowanie zależy oczywiście od rodzaju zastosowanego materiału. Kostka brukowa powinna zostać zaimpregnowana zaraz po ułożeniu, a potem należy usuwać z niej różne zabrudzenia, uzupełniać piaskiem ubytki fug i myć myjką ciśnieniową. W przypadku kruszywa trzeba co jakiś czas uzupełniać materiał, a beton warto regularnie zamiatać.

Podjazd do garażu może być nie tylko trwały i funkcjonalny, ale również stanie się ozdobą posesji, jeśli zostanie odpowiednio wykonany. Warto do tego co kilka lat sprawdzać dokładnie stan nawierzchni i wykonywać prace konserwacyjne, gdy będzie to potrzebne.

Jubileusz 40-lecia Bruk-Bet!

W sobotę wieczorem, w siedzibie firmy Bruk-Bet w sali teatralno-kinowej w Niecieczy, odbyła się uroczysta Gala Jubileuszowa. W wydarzeniu udział wzięli licznie zgromadzenie goście – partnerzy biznesowi, pracownicy oraz przedstawicieli nauki, polityki i mediów. Gala z pewnością była uroczystością, która połączyła przeszłość z przyszłością, ukazując...
Więcej

Maciej Gładysz drugim wicemistrzem hiszpańskiej Formuły 4

„To był niesamowicie wymagający weekend, ponieważ stawka była bardzo wysoka, a presja ogromna, ale cały zespół MP Motorsport ponownie spisał się na medal” – mówi Maciej Gładysz.
Więcej

Wielki jubileuszowy koncert 40-lecia Firmy Bruk-Bet

24 listopada, na stadionie Bruk-Bet Termalica Nieciecza będzie miało miejsce wyjątkowe wydarzenie – Koncert Jubileuszowy z okazji 40-lecia działalności firmy Bruk-Bet. W ciągu 40 lat istnienia swoją aktywnością Właściciele Spółki nie tylko znacznie przyczynili się do rozwoju budownictwa w regionie i kraju, ale też...
Więcej

Maciej Gładysz dwukrotnie na podium! Udany weekend startów

16-letni Maciej Gładysz wywalczył podia w dwóch z trzech wyścigów przedostatniej rundy hiszpańskiej Formuły 4 w Jerez de la Frontera. Wspierany przez Bruk-Bet zawodnik umocnił się w ten sposób na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej.    Trzeci w kwalifikacji do dwóch pierwszych wyścigów, zaledwie 0,023 sekundy...
Więcej

Płyty hybrydowe na taras – kiedy i dlaczego warto postawić na płyty tarasowe ceramiczno-betonowe?

Planujesz wykończenie tarasu i szukasz solidnego, estetycznego materiału, który jednocześnie pozwoli na łatwe oraz szybkie stworzenie zabudowy? Wcale nie jest tak, że oczekujesz niemożliwego! Wręcz przeciwnie. W te wszystkie kryteria wpisują się nowoczesne płyty hybrydowe na taras. Zobacz, czym są i dlaczego warto rozważyć to rozwiązanie.
Więcej