Fugowanie płyt brukowych na podjazd – jak robić to dobrze?
Fugowanie szczelin pomiędzy płytami brukowymi to ostatni etap budowy podjazdu. Może wydawać się czynnością nieskomplikowaną, ale nie warto go bagatelizować. Od tego, jak wykończysz nawierzchnię, będzie zależał jej stan i wygląd podczas wieloletniej eksploatacji. Dowiedz się, dlaczego warto zastąpić tradycyjnie używany piasek specjalną zaprawą, i jak właściwie przeprowadzić ten etap prac.
Dlaczego fugowanie płyt brukowych na podjeździe jest tak ważne?
Podjazd jest tą przestrzenią na posesji, od której wymagamy maksymalnej funkcjonalności. Brukowa nawierzchnia – ułożona z kostek czy płyt – musi znosić spore obciążenia każdego dnia. Powinna więc być wytrzymała, ale i odporna na trudne warunki zewnętrzne, takie jak choćby czynniki atmosferyczne. O ile same płyty brukowe cechują się doskonałymi parametrami technicznymi, o tyle problematyczne mogą okazać się spoiny pomiędzy nimi. Pełnią one funkcję klina – dzięki nim bruk nie przemieszcza się, pojedyncze elementy nie ocierają się o siebie, a powierzchnia może swobodnie „pracować”. Z tego powodu trzeba zwrócić szczególną uwagę na ostatni etap budowy podjazdu, jakim jest właśnie fugowanie ułożonych na nim płyt brukowych.
Fugowanie płyt brukowych – bez wypłukiwania i zarastania
Zazwyczaj do spoinowania szczelin pomiędzy elementami brukowymi wykorzystuję się zwykły piasek. Niemniej jednak piasek narażony jest na wypłukiwanie, a co więcej z czasem zarasta trawą, mchem czy chwastami. Ich korzenie z kolei mogą rozpychać płyty lub kostki, powodować nierówności nawierzchni. To wiąże się z koniecznością konserwacji oraz uzupełniania piasku w szczelinach co jakiś czas, a więc generuje niepotrzebne koszty i pracę.Te problemy można łatwo wyeliminować wykorzystując do spoinowania kostek i płyt brukowych fugę na bazie żywic. Fuga żywiczna jest to produkt odporny na działanie mrozu, jak i soli drogowej. Nie musisz martwić się o zarastanie nawierzchni trawą, a także o wywiewanie spoiny. Ogromną zaletą fugi do płyt brukowych jest również jej bardzo łatwa aplikacja.
Jeśli zależy Ci przede wszystkim na estetyce warto postawić na Granofugę - są to wyselekcjonowane łamane piaski i kruszywa. Dodatkowo częściowo zostanie wyeliminowany element wypłukiwania piasku i co ważne drobny kamień zapobiegnie występowaniu mrowisk w płytach i kostkach brukowych.
Dla płyt brukowych wielkoformatowych, preferowanych na podjazdach, Bruk-Bet przygotował specjalne kruszywa o większym uziarnieniu aż do 3 mm:
- piasek fugowy szary jasny: 0,25-3 mm
- piasek fugowy szary ciemny: 0,25-3 mm
- piasek fugowy czarny: 0,25-3 mm
- piasek fugowy biało-kremowy: 0,25-3 mm
