Maksymalnie mozesz dodać 4 produkty Przejdź do porównania

Przygotowanie podbudowy pod podjazd – co trzeba wiedzieć?

Kostka brukowa stała się szalenie modnym rozwiązaniem w przypadku aranżacji nawierzchni wokół domu. Wykorzystuje się ją do budowy obejść czy podjazdów. Choć na co dzień widzimy tylko tę wierzchnią warstwę, o jej stabilności i funkcjonalności decyduje to, co znajduje się niżej – podbudowa. Aby podjazd wytrzymał lata i pozostał w doskonałym stanie, potrzebny będzie dokładny schemat podbudowy pod kostkę brukową. Jakie warstwy obejmuje i czym powinna cechować się każda z nich?
 

Dlaczego podsypka pod kostkę jest tak istotna?

Główną funkcją podbudowy pod kostkę jest równomierne przenoszenie obciążeń z bruku na grunt rodzimy. Decyduje ona również o prawidłowym ułożeniu kostki, a także zabezpiecza ją przed destrukcyjnym wpływem niskich temperatur. Choć do wyrównania poziomu bruku służy poniekąd podsypka piaskowa, musi ona znajdować się na stabilnej podbudowie o odpowiednim nachyleniu – to właśnie ona stanowi fundament każdego podjazdu z kostki brukowej.
 
Co się stanie, jeśli zabraknie równej podbudowy pod kostkę bądź zostanie ona wadliwie wykonana? To proste – nieraz taki problem możemy przecież zaobserwować w publicznych chodnikach. Kostka brukowa miejscami zapada się, tworząc koleiny lub – mówiąc wprost – głębokie dziury.
 

Co brać pod uwagę, robiąc podbudowę pod kostkę?

Tworząc podbudowę pod kostkę brukową, trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach. Pierwszą kwestią jest grubość podbudowy. Ile powinna wynosić? To zależy przede wszystkim od planowanego obciążenia nawierzchni. Obszary przeznaczone dla ruchu pieszego będą wymagały zaledwie 15–20 centymetrowej warstwy, a te przewidziane na podjazd dla samochodów – nawet 30–45 centymetrów. Podłoże gruntowe powinno być wybrane z zachowaniem projektowanych spadków nawierzchni o wartości minimum 1-3%. Wykonanie spadków w podłożu gruntowym umożliwi ułożenie wszystkich warstw podbudowy z zachowaniem równoległej względem siebie stałej grubości na całej powierzchni.
Pierwsza wastwa składa się zazwyczaj z ok. 25-30 cm i w skład niej wchodzą: kruszywo łamane stabilizowane mechanicznie: tłuczeń 31,5/63 mm + kliniec 16/31,5 mm.
Druga to ok. 10-15 cm i składa się też z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie: kliniec 16/31,5 cm + tłuczeń 31,5/63 mm lub z betonu B10 układanego w stanie półsuchym.
Każda warstwa powinna zostać odpowiednio zagęszczona mechanicznie. Ze względu na to, grubość każdej warstwy przed zawibrowaniem powinna być ok. 20% większa od planowanej.

zagęszczenie podbudowy pod kostkę brukową
 
Drugą sprawą, którą trzeba rozważyć przy budowie podjazdu z płyty brukowej, jest materiał, z jakiego powstanie podbudowa. Zazwyczaj wykorzystuje się w tym celu żwir, grys, tłuczeń, żużel czy mieszankę piasku i żwiru. Takie tworzywa gwarantują doskonałą przepuszczalność wody, dzięki czemu wilgoć nie gromadzi się pod kostką. Gdyby woda nie znajdowała odpowiedniego ujścia, w przypadku mrozów mogłaby rozsadzić kostkę. Jeżeli więc grunt rodzimy odznacza się niską przepuszczalnością, konieczne może okazać się wykonanie dodatkowej warstwy rozsączającej (do 10 centymetrów piasku).
 
Nie należy zapominać właśnie o rodzaju gruntu, na którym powstaje podjazd z kostki brukowej. Różne podłoża będą potrzebowały nieco innych warstw podsypki. Poza wspomnianą warstwą rozsączającą, która może być potrzebna na słabo przepuszczalnym gruncie, w podbudowie nieraz stosuje się geowłókninę. Jaka jest jej funkcja i kiedy się przydaje?
 
Geowłóknina to mata z włókien syntetycznych, która działa jak separator. Jej zadaniem jest nie dopuszczać do przemieszania poszczególnych warstw. Stosuje się ją najczęściej przy warstwie rozsączającej, ale i na gruntach rodzimych o niskiej spoistości. Jej niewątpliwym atutem jest lepsze zagęszczenie poszczególnych warstw oraz zapobieganie wypłukiwaniu kruszywa. Dzięki temu materiały nie mieszają się, a piaskowa warstwa rozsączająca może przez wiele lat sprawnie funkcjonować.

przekrój nawierzchni i podbudowy pod podjazd z kostki brukowej


Jak układać podbudowę pod kostkę brukową?

Przy wykonywaniu podbudowy pod podjazd z kostki brukowej należy pamiętać o tym, by materiał układać równymi warstwami, liczącymi ok. 10 centymetrów grubości. Tak jak pisaliśmy każda z nich powinna zostać odpowiednio zagęszczona mechanicznie. Czego się wystrzegać? Warto potraktować z dystansem nowy trend polegający na wykorzystywaniu tak zwanej podsypki piaskowo-cementowej. Znajdą się tacy, którzy stwierdzą, że cement zapewnia kostce brukowej większą stabilność i lepszą nośność. Użycie tego materiału jest jednak usprawiedliwione tylko w wybranych przypadkach – przy gwarancji właściwego odprowadzenia wody i spoistości gruntu.
Jeśli szukasz wysokiej jakości kostki na podjazd, koniecznie zapoznaj się z ofertą Bruk-Bet. Pamiętaj jednak, by nie lekceważyć istoty fundamentu bruku, jakim jest jego podbudowa. Ostatecznie to właśnie ona zdecyduje o wytrzymałości i funkcjonalności podjazdu.

ukladanie kostki brukowej pod podjazd

Szanowny Użytkowniku,

Ze względu na wejście w życie w dniu 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej zwane jako "RODO") informujemy, iż wprowadziliśmy nową Politykę prywatności, regulującą zasady przetwarzania danych osobowych.
Pełna treść nowej Polityki prywatności dostępna jest tutaj.
Informujemy również, że serwis korzysta z plików cookies m.in. w celu świadczenia usług, reklamy. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce cookies . Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie plików cookies – zmień ustawienia swojej przeglądarki.